Sök:

Facility Management - är Polen redo? En studie om hämmande faktorer, drivkrafter och marknadsutveckling i Polen.


Facility management (FM) kan förenklat uppfattas som samordnandet och styrningen av de aktiviteter som stödjer en organisations kärnverksamhet. De stora förändringar som skett i företagens omvärld har bidragit till att öka FM:s betydelse för företag och organisationer. Globaliseringsprocessen, privatiseringen av statliga företag, den teknologiska utvecklingen, företagens fokus på kostnadsreduktion och behov av ökad flexibilitet ses ofta som de huvudsakliga drivkrafterna till utvecklingen av FM och de stödtjänster som efterfrågas. Polens mycket brokiga historia, 14 år av marknadsekonomi och en god ekonomisk utveckling gör landet till ett av Europas i dagsläget mest intressanta och spännande länder. De stödfunktioner som idag efterfrågas i Polen kretsar i huvudsak kring kostnadsreducering och inte fokusering på skapande av mervärde, vilket är fallet i Västeuropa. Uppsatsens syfte är att kartlägga de drivkrafter och hämmande faktorer som påverkar och har påverkat utvecklingen av facility management i Polen och ställa dem i relation med den utveckling som skett i Västeuropa och USA. I uppsatsen behandlas och beskrivs ämnet facility management som ett tvärvetenskapligt och relativt nytt fenomen. Utgångspunkten ligger i den kritiska teorin där ett antal samband mellan FM och teorin kan bindas, bland annat då hantering och ledning av förändringar i arbetets fysiska miljö främst är en social uppgift som stöds av den kritiska teorins tankesätt. Tillvägagångssättet är ett insamlande av material, såväl litteratur som elektroniska källor för att förutom beskriva ämnet FM också göra en kartläggning av dagens FM-marknad i Polen. Stödet i empirin står av sju djupintervjuer med bland annat företrädare från FM-aktörer, kunder, branschkunniga och individer med specifik kunskap om Polen. Även om resultatet inte kan skerställas statistiskt sätt kan vi skönja en stor samstämmighet i svaren. I uppsatsen behandlas bland andra frågor som den fysiska arbetsmiljön, omvärldsfaktorer, strategiska allianser, specifika kulturella förhållanden samt drivkrafter och hämmade faktorer för FM. Analysmodeller som används är PEST-modellen, analys av de politiska, ekonomiska, sociala och teknologiska förhållandena i en nation, samt en branschstrukturanalys. Huvuddragen ur uppsatsens slutsatser är; - Två parallella marknader gällande efterfrågan och behov av stödfunktioner utvecklas i Polen. - Den offentliga sektorn utgör en stor potentiell marknad, men har idag ingen efterfrågan på externa FM-tjänster. - Arbetsrättsliga faktorer som till exempel anställningsvillkor och stark fackföreningsrörelse hämmar utveckling. - Hierarkisk organisationsstruktur och motstånd inom organisationen hämmar utvecklingen.

Författare

Henric Carlsson Magnus Månsson Lars Persson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..