Sök:

FRÅN TRÄSKO TILL LACKSKO

En studie om folkmusikaliskt lärande innanför och utanför musikutbildningar


Denna uppsats behandlar fra?gor sa?som vad som ka?nnetecknar la?rande av folkmusik i en institutionell och en icke-institutionell miljo? samt vad som ha?nder na?r folkmusik tra?der in i musikutbildningar. Vad a?r det som pa?verkar la?tfo?rmedlingen i de olika miljo?erna? Underso?kningen har sin utga?ngspunkt i observationer och intervjuer med representanter fra?n en institutionell respektive icke-institutionell miljo? da?r vi har fo?rso?kt att ta reda pa? upplevelser av miljo?n, sta?mning, roller och prestationer.Slutsatsen av underso?kningen a?r att de tva? fo?rmedlingssituationerna a?r mycket lika men att intentionerna skiljer sig. I den institutionella miljo?n a?r utga?ngspunkten att la?ra sig att spela och det finns en nyttoaspekt i la?randet av la?tar da?r syftet a?r att pa? la?ng sikt utvecklas inom folkmusik i stort. Inom skolan finns ett ?la?xta?nkande? da?r studenten ba?r ansvar fo?r att utanfo?r lektionerna o?va pa? la?tarna och att a?ven da?r go?ra sin egen musikaliska tolkning av dessa. I miljo?er utanfo?r skolan handlar musicerandet i ho?gre grad om lust och att ha roligt i stunden.

Författare

Olle Hansson Sara Lundbeck

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Musikhögskolan

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..