Sök:

FASOMSTÄLLNINGSMEKANISM FÖR MOTKOLVS HCCI MOTOR

Examensarbetets syfte var att konstruera en reglermekanism till en HCCI-motor. HCCImotornär en motkolvsmotor med variabel kompression. En motkolvsmotor är i teorinbättre än en vanlig motor på grund av att det går att utvinna arbetet från förbränningen itvå riktningar, värmen verkar på två ytor istället för en. Huvudproblemet med dettaexamensarbete har varit att uppskatta de krafter som verkar i systemet, samt att utvecklaett enkelt sätt att reglera fasen mellan vevaxlarna. Beräkningen av de krafter somuppkommer i reglermekanismen är komplicerad på grund av att mekanismen rör sigunder körning. För att verifiera beräkningarna och för att kunna se hur krafterna varieraröver en förbränningscykel, limmades töjningsgivare på länken mellanreglermekanismen och den aktuator som användes. Aktuatorn som reglerar fasen mellankolvarna valdes på följande grunder. Klara av uppkommande krafter, minimera antaletnytillverkade delar, den skall vara enkel att reglera och aktuatorn skall ej varakomplicerad. Den lösning som arbetats fram i denna rapport visas i figur 1.Figur 1, Visar aktuatorlösningen som valts.

Författare

Tobias Granander

Lärosäte och institution

KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..