Sök:

Extramuralt lärande

En studie av elevers upplevelse vid studiebesök på Vetenskapens Hus


Denna studie har inriktat sig på elevers upplevelse av det extramurala lärandet. Studien genomfördes bland elever i år 6 vid en skola i Stockholms kommun. Undersökningen startade med att den undervisande läraren förberedde eleverna genom att genomföra lektioner om det naturvetenskapliga området ljus. För att få djupare kunskaper planerades ett studiebesök vid Vetenskapens Hus utställningar om ljus och astronomi in. Efter besöket fick eleverna svara på en enkät och den undervisande läraren intervjuades. Datamaterialet analyserades med inspiration av det sociokulturella perspektivet. Resultatet visade att två tydliga teman visade sig i studierna, tema kunskap och upplevelse. Det visade sig att både elever och läraren skilde på upplevelse och på kunskap (att kunskap enbart är faktakunskaper). Varken eleverna eller läraren upplevde att eleverna fick nya kunskaper däremot är båda överens om att det ändå funnits kunskap som eleverna tillförskansat sig under besöket. Studien visar även på samtalets vikt vid kunskapandet. Eleverna måste få diskutera sina kunskaper och prova sina idéer tillsammans med andra elever och experter: detta i enlighet med det sociokulturella perspektivet som jag också kommer att redogöra för i denna uppsats.

Författare

Therése Olofsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..