Sök:

Extern redovisning av intellektuellt kapital i tjänsteföretag

En longitudinell studie av fyra banker

En rad aktualiteter i dagens media under de senaste åren inom bank- och finansvärlden tyder på att bankerna ses som en kategori av tjänsteföretag som i dagsläget har ökat krav av transparens. Den lagstadgade finansiella redovisningen förbiser sådana faktorer som kan vara av betydelse för att skapa ett transparent och legitimt företag vilket gör att företagen tar till sig möjligheten och kompletterar årsredovisningar med tilläggsupplysningar. Företagsöverlevnad beror till en stor del på legitimitet som erhållas från aktieägare och investerare, givet att tjänsteföretags handlingar måste överensstämma med aktieägares och investerares förväntningar och krav på verksamheten. Redovisning av intellektuell kapital via årsredovisningar kan bidra till en bättre insyn i organisationen och dess beteende för aktieägare och investerare.Syftet med denna uppsats är att skapa förståelse för hur tjänsteföretag genom extern redovisning av intellektuellt kapital kan eftersträva transparens och skapa legitimitet. För att besvara studiens syfte genomfördes en fallstudie på de fyra svenska storbankerna med utgångspunkt i aktörssynsätt. Resultatet genererades genom textanalyser på årsredovisningarna mellan 2002 och 2011 med tillämpning av en unik analysmetod som består av två kodningsomgångar. Den första kodningen grundades på identifiering av signaler human-, struktur- och kundkapital i syfte att skapa en övergripande bild av hur redovisning av intellektuellt kapital har förändrats över åren. Genom den andra omgången identifierades signalkaraktärer i form av legitimitetsskapande strategier: förändra företaget, förändra uppfattning eller manipulera uppfattning. Den teoretiska ramen som byggs på agent-, legitimitets och signalteori provades i det framtagna resultatet.En analys av signalerna och dess karaktärer har visat att bankerna tenderar att öka transparens och därmed skapa legitimitet genom att främst betona strukturkapitalet som tar sig i uttryck genom signalkaraktär ? förändra uppfattning. Med detta menas att företag försöker informera aktieägare och investerare främst genom redogörelser om olika processer, policyer, program och system utan att påvisa några förändringar inom termer av strukturkapital. Studien har även påvisat en stark koppling mellan teorierna givet att tjänsteföretag kan minska informationsklyftor och därmed öka transparens genom att signalera information som efterfrågas på marknaden, vilket i sin tur skapar legitimitet.

Författare

Li Ek Aija Voitkane

Lärosäte och institution

Luleå/Institution för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..