Sök:

Evaluering av ett författarverktyg


Människor som på grund av ett funktionshinder, som t ex synskadade, varit utestängda från information och tjänster, har genom Internet fått nya fantastiska möjligheter. Saker som tidigare varit svåra eller omöjliga att göra utan hjälp, klarar man nu självständigt via webben. Eftersom det mesta av innehållet på webben skapas med författarverktyg, spelar dessa verktyg en kritisk roll för att försäkra att innehållet på webben är tillgängligt för alla. Problemet idag är att detta inte är fallet. Vi har gjort en fallstudie för att undersöka hur ett valt författarverktyg stödjer produktionen av tillgängliga webbsidor för synskadade. Vi analyserade ett valt författarverktyg utifrån teorier kring författarverktyg och tillgängligt webbinnehåll. Vår undersökning visar att det valda författarverktyget inte stödjer denna produktion på ett bra sätt, detta bl a för att verktyget inte genererar giltig uppmärkning, inte främjar för tillgänglighet i hjälp och dokumentation samt inte promptar användaren att föra in tillgänglighetsdrag i dokumenten.

Författare

Marcus Granström Erik Viklund

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..