Sök:

Ett språk för språket - en kunskapsöversikt över genrepedagogik

Forskning visar att elever upplever naturvetenskapsundervisningen som sva?r och otillga?nglig samt att allt fa?rre elever va?ljer att studera a?mnena vidare eller satsa pa? en karria?r inom naturvetenskap. Det a?r viktigt att besitta kunskap inom naturvetenskap fo?r att kunna leva och verka i dagens samha?lle. Undervisningen bo?r anpassas utefter elevernas intresse och ge eleverna en positiv upplevelse tidigt i livet. Syftet med va?r forskningso?versikt var att underso?ka vad forskning sa?ger om och i sa? fall hur arbetssa?tt pa?verkar elevernas intresse till naturvetenskap. Utifra?n syftet formulerade vi en fra?gesta?llning: Vad sa?ger forskning om hur undervisning ska bedrivas i naturvetenskap fo?r att utveckla ett positivt intresse hos eleverna till naturvetenskap? Metoden vi har anva?nt oss av a?r en allma?n litteraturstudie fo?r att belysa hur kunskapsla?get ser ut inom va?rt omra?de. Fyra kvalitativa studier och fyra studier som kombinerat kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder analyserades och granskades. Resultaten delades in i tre kategorier: underso?kande arbetssa?tt, sviktande intresse och det fo?rsta mo?tet med naturvetenskap pa?verkar. I resultatet framkom det attelevernas attityd och framtida karria?rsvalpa?verkas av flera olika faktorer t.ex. hur och i vilken omfattning debekantar sig med naturvetenskap i grundskolans tidigare a?r, vilkaundervisningsmetoder de erfar samt vilket inneha?ll som erbjuds. Framtidaforskning bo?r genomfo?ra en longitudinell studie fo?r att fa? syn pa? hurundervisning i naturvetenskap i de la?gre a?ldrarna pa?verkar elevernasfortsatta attityd till no-a?mnena. 

Författare

Renate Andersson Ellen Karlsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..