Sök:

Ett rum med insyn

En studie i nystartade småföretags marknadskommunikation i Jönköping


Vårt syfte med denna studie var att förstå fenomenet marknadskommunikation som småföretag i Jönköping har använt sig av. För att belysa detta fenomen har vi utgått ifrån teorierna marknadskommunikationsmixen, kommunikationsplaneringen och word of mouth. Vi har prövat våra valda teorier genom att jämföra våra empiriska resultat med vår valda teoretisk ram.Vi har i denna studie använt oss av en kvalitativ ansats. Vi har genomfört samtalsintervjuer med ägarna till fyra olika småföretag. Det rör sig i samtliga fall om ägarna till nyöppnade butiker i Jönköping. Våra resultat visar att samtliga företag på något sätt, medvetet eller omedvetet, har använt sig av de olika stegen som vi utgått ifrån i vår teoretiska ram.Våra slutsatser i denna fallstudie är att småföretag använder sig av de olika stegen i teorierna gällande marknadskommunikationsmixen, word of mouth samt kommunikationsplaneringen. Momenten som ingår i marknadskommunikationsmixen, word of mouth samt kommunikationsplaneringen har tillämpats på något plan av ägarna till företagen. Dessa teorier är alltså tillämpbara på den marknadskommunikation de företag som ingått i studien har använt sig av för att nå ut med sitt budskap på marknaden.

Författare

Emma Johansson Marie Öhlén Caroline Johanson

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..