Sök:

Ett oberoende skivbolags beroende av relationer

En studie i relationsmarknadsföring

A1231I studien beskrivs hur ett svenskt oberoende skivbolag, Playground Music Scandinavia, arbetar för att differentiera sina produkter på marknaden. Genom att avgränsa studien till att undersöka hur skivbolaget väljer artister och vilka promotionåtgärder som används vid lanseringen av skivor har ett mönster framträtt där samarbete och relationer har beskrivits som avgörande för verksamheten. Resultatet som baserats på en kvalitativ metod presenterar den intervjuades kunskaper och åsikter om denna process som har påvisat att artisterna på skivbolaget vanligtvis upptäcks via rekommendationer av aktörer inom ett redan etablerat personligt nätverk inom musikbranschen. Promotionåtgärderna syftar i första hand till att tryckt media, radio och TV ska uppmärksamma skivorna vid en lansering. För att skivbolaget ska få utrymme i dessa mediekanaler står samarbete och relationer i centrum. Den promotionansvarige är beroende dessa faktorer för att skivbolagets produkter ska uppmärksammas på en marknad där konkurrens råder och utrymmet i media är litet. I slutsatsen framhålls att om svenska oberoende skivbolag ska kunna fortsätta att existera i sin nuvarande form, att inte vara beroende av transnationella mediebolag, är marknadsföring som bygger på relationer ett av de viktigare verktygen för att inte försvinna i det stora utbud av skivor och artister som dagligen presenteras i olika mediekanaler.

Författare

Cecilia Berg Cecilia Krusman

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..