Sök:

Ett lojalitetsprogram för Brain Bemanning

Bemanningsbranschen är en ny och expanderande bransch i Sverige. Brain Bemanning är en av branschens aktörer som inriktar sig på att hyra ut högskolestudenter till företag och detta projekt utgår ifrån ett uppdrag för företaget i fråga. Projektets syfte var att utveckla ett förslag till lojalitetsprogram för Brain Bemannings uthyrda konsulter. Företaget ville ha hjälp med att deras uthyrda konsulter skall känna sig mer integrerade i företaget. För att kunna svara på projektets frågeställning genomfördes kvalitativa intervjuer där hermeneutiken använts som vårt vetenskapliga angreppssätt. Intervjuer har genomförts med tretton konsulter samt två representanter från företaget vilka var personalansvarig och Vice VD. Avsikten med intervjuerna var att få en bild av hur konsulterna upplever sin relation och identitet till Brain Bemanning samt vad som motiverar dem i arbetet. Dessa svar jämfördes sedan med de svar vi fick ifrån Vice VD samt personalansvarig om hur relationen, motivationen och identiteten är i dagsläget samt hur de vill att dessa skall vara. Slutligen frågade vi båda parterna om egna förslag som de önskar ha med i ett lojalitetsprogram. Den empiriska studien visar att konsulterna har en nära relation till företaget men det som skiljer sig är vad som motiverar dem i sitt arbete och hur integrerade de känner sig med Brain Bemannings identitet och organisationskultur. Slutsatsen visar på att allting har sin utgångspunkt i relationen mellan konsulten och företagets kontor. Vi menar att om det inte finns en fungerande relation mellan kontoret och konsulterna, så motiveras inte konsulterna till att känna ett engagemang och vara lojala mot Brain Bemanning. Vi anser även att Brain Bemanning behöver arbeta med att försöka behålla sin personliga profil även i det expanderande skedet som företaget befinner sig just nu i. Som förslag till lojalitetsprogrammet föreslår vi att Brain Bemanning bör införa en personal-idé som en grund. Sedermera behöver de arrangera aktiviteter som i sin tur generar en bra relation och motiverar konsulterna, vilket gör att konsulterna förstår Brain Bemannings vision om identitet och kultur. Nyckelord: bemanningsföretag, lojalitetsprogram, relation, motivation, identitet

Författare

Sanna Kihlström Jennie Sundahl

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..