Sök:

Ett gott patientbemötande - en litteraturstudie om möjligheter och svårigheter


Introduktion: Anmälningar gällande bemötande till patientnämden är inte ovanligt, år 2010rörde ca 33 % av dessa frågor bemötande. Det handlade ofta om kontinuitet, att känna sigifrågasatt, inte lyssnad på eller trodd och om att inte bli behandlad som en individ. Syfte: Syftetmed denna litteraturstudie var att ta reda på möjligheter och svårigheter på vad som är ett gottpatientbemötande, ur ett sjuksköterske-och patientperspektiv. Metod: En litteraturstudie.Resultat: Både sjuksköterska och patient måste vilja skapa en relation med varandra. Att kännaförtroende för varandra och att patienten kände att sjuksköterskan var kompetent, visade sigvara en förutsättning och ledde till att patienten kände trygghet. Patienten efterfrågade ensjuksköterska som brydde sig om honom och såg honom som en medmänniska, inte enbart ettsymtom, sjukdom och diagnos. En annan viktig faktor för att kunna skapa en relation var attdet fanns kontinuitet i mötena mellan patienten och sjuksköterskan, att hon var tillgänglig. Attpatienten fick åtminstone en djup relation, framstod som betydelsefullt. En balans mellannärhet och distans var viktig för både sjuksköterska och patient. Patienten hade behov av att fåvara delaktig och få personlig anpassad information. Han ansåg det som värdefullt att dela sinakänslor med sjuksköterskan och att hon tog sig tid till samtal och lyssnade. Patienten tyckte detvar viktigt att sjuksköterskan var respektfull men ändå glad och hade humor. Slutsats: För attpatienten skall känna sig gott bemött var det viktigt att sjuksköterskan såg honom, brydde sigom honom och att de gemensamt ville skapa en relation med varandra.

Författare

Hanne Angell Andresen Anna Engström

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..