Ett företags kommunikationsstrategi ? hur påverkas ledningens externa och interna kommunikationsstrategier vid en börsintroduktion?
FöretagsekonomiBusiness administration - organizationBusiness administration - management controlKommunikationsstrategiOrganisationLedarskapBörsintroduktionIntern kommunikationExtern kommunikationInformell kommunikationFormell kommunikationStrategisk kommunikation
Syfte: Syftet med denna uppsats är att studera hur en börsintroduktion påverkar
ledningens kommunikationsstrategi i ett företag.
Metod: Hela studien utfördes på företaget Waterjet i Ronneby med hjälp av
kvalitativa intervjuer med anställda på ledande positioner i organisationen.
Slutsatser: Både internt och externt ser vi skillnader jämfört med hur det var
före introduktionen. Den största förändringen är i den externa kommunikationen,
där företaget nu måste hantera fler ägare, analytiker och investerare. Internt
har ledningen utformat nya riktlinjer och policys för hur kommunikationen ska
hanteras på bästa vis. Som en del av den interna kommunikationsstrategin har
formella möten fått mer betydelse än tidigare, då anställda får diskutera vad
börsintroduktionen innebär för deras arbete. Avsikten är att kommunikationen
mellan mellanchefer och anställda ska fungera samt att den blir viktigare i
samband med att företaget blir publikt, då ryktesspridningar om företaget ska
undvikas externt.