Sök:

Ett arbete om blyga barn på förskolan


Syftet med studien är att undersöka förskollärares syn på blyghet hos barn samt att ta reda på hur man som förskollärare kan stödja blyga barn på förskolan. Detta eftersom vi under utbildningens gång saknat att få ta del inom området. Ett ytterligare syfte är att utforska vad teorin och forskning belyser gällande blyghet och blyghet hos barn.Studien visar på att blyga barn kan ha svårigheter och vara i behov av stöd, precis som barn med t.ex. ADHD. Blyghet hos barn kan bland annat påverka de kommunikativa färdigheterna negativt samt ge svårigheter med att inleda sociala kontakter med jämnåriga. Blyghet är något som kan reduceras bort, men även något som kan förvärras om åtgärder inte vidtas. I tonåren och vuxenlivet kan blyghet resultera i t. ex skolvägran, depression och social fobi. Studiens resultat visar på att trygghet, uppmuntran, utmaningar samt förberedelser har god inverkan på blyga barn.Den empiriska delen av studien bygger på intervjuer med åtta förskollärare. Intervjuerna sammanfattas i ett resultat där de jämförs med vad tidigare forskning samt vad läroplanen säger angående hur pedagoger och den pedagogiska verksamheten bör agera gällande blyga barn.En slutsats i undersökningen är att förskolorna i studien brister i sitt praktiska arbete med blyga barn, då den medvetenhet och det syfte som förskollärarna behöver använda sig av i sitt praktiska arbete för att möjliggöra långsiktig planering för barnet, inte existerar i den utsträckning den borde. Vi menar att arbetet kring blyga barn bör tas på ett större allvar från pedagoger och den pedagogiska verksamhetens sida.

Författare

Kurdistan Gafori Anna Wahlqvist

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Akademin för utbildning och ekonomi

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..