Sök:

Etik i skolan

etiska värderingars betydelse i undervisningen


Vårt syfte med examensarbetet var att undersöka vilken betydelse etiska värderingar har i undervisningen, samt om undervisning ökar elevers kompetens kring etiska värderingar. Vi har gjort en kvalitativ och en kvantitativ undersökning i form av en enkät och loggboksobservationer. Försökspersonerna var en klass som bestod av åtta pojkar och tolv flickor i år fyra. Genom etisk undervisning och övningar försökte vi öka elevernas medvetenhet kring etiska värderingar. Vi har främst sett förändringar i elevernas beteenden i våra loggboksanteckningar. Klassens beteendeutvecklades positivt från första till den sista studiedagen. För att få en större förändring av elevernas etiska medvetenhet anser vi att det krävs mer än sex veckors arbete. Trots detta tycker vi oss sett en viss förändring hos eleverna.

Författare

Jenny Aldrin Petra Holmquist

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..