Sök:

Etableringsreformen.


Denna studies syfte är att ta reda på i hur stor utsträckning slöjdlärare använder sig av det utbud avmuseilektioner som finns på Göteborgs museer och institutioner. Syftet är vidare att undersöka på vilka olika sättslöjdlärare använder sig av museilektioner i sin undervisning. Slutligen vill studien ta reda på varför slöjdlärareanvänder studiebesök i sin undervisning och om de inte används, vilka skäl som anges för detta. Kvalitativasemistrukturerade samtalsintervjuer har genomförts med åtta verksamma slöjdlärare som undervisar i årskurs 7-9och arbetar inom samma stadsdel i Göteborg. Vid resultatet framkom att hälften av lärarna frekvent använtstudiebesök i sin undervisning men det är enbart en av dem som gör det regelbundet varje termin med ett uttalatsyfte. Den enskilt största orsaken till begränsad användning av studiebesök på museum är organisatoriskaproblem från skolan såsom den tid implementeringen av Lgr 11 tagit samt begränsad mängd tid för planeringoch studiebesök utanför skolan. Det är även svårt för lärarna att finna behöriga vikarier i slöjden, låna elever frånandra ämnens lektioner då studiebesöken sker samt att energin och orken ibland tryter. En annan orsak till litetanvändande av studiebesök är att museerna i Göteborg och dess utställningar inte anses passa ungdomar och varainspirerande för eleverna i de årskurser som undervisas. De ekonomiska hindren existerar inte i denna studieeftersom både museilektioner samt resor till och från skolan och studiebesök är subventionerad för allaskolelever som tillhör Göteborgs stad. Resultatet i denna studie visar att det finns olika metoder för att uppnå enfullständig undervisning där alla delar i det centrala innehållet inkluderas. Ett studiebesök är inte nödvändigt föratt uppnå målen utan det går exempelvis att använda en projektor och delar av all information som finns påinternet för att eleverna skall få en förståelse för hur slöjd, konsthantverk och design ser ut och fungerar i helavärlden. Däremot visar en del av den forskning jag funnit i min studie att studiebesök och undervisning utanförskolans område främjar lärandet, ökar elevernas intressen för ämnet samt bidrar till att eleverna minns bättre.Min förhoppning är att denna studie skall bidra till att fler slöjdlärare använder studiebesök som en naturlig delav undervisningen. Alla de intervjuade slöjdlärarna förhåller sig dock positiva till användandet av studiebesöksamt museilektioner i undervisningen och deras förhoppning är att det skall ske mer frekvent när det finns mertid.

Författare

Aljona Magalyas Arjana Nikqi

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..