Estetiska uttrycksformer i förskolan och skolan
Syftet med detta arbete är att utifrån intervju- och enkätsvar från pedagoger i förskola och skola
få kunskap om hur de definierar estetiska uttrycksformer och hur de använder sig av dessa i
skolan respektive förskolan. Vi vill ta reda på vilka önskningar och visioner våra informanter har
om att arbeta med estetiska uttrycksformer i sin verksamhet. Vad betyder bild, drama och musik
för dessa pedagoger? Vår metod är att genomföra kvantitativa enkätundersökningar för att sedan
gå vidare med dessa svar till kvalitativa intervjuer. I vårt arbete har vi utifrån litteratur och teorier
kommit fram till att det kan finnas en rädsla hos pedagoger i att arbeta på nya sätt som man inte
behärskar eller är van vid. Detta kan förklara att det finns en tydlig gräns mellan de pedagoger
som väljer att arbeta estetiskt och de som lämnar detta ansvar till andra. Vår slutsats är att det
finns en strävan hos de flesta av våra informanter att arbeta med estetiska uttrycksformer i sin
verksamhet med syftet att barnen/eleverna ska få ett vidgat synsätt på lärandet. Trots denna
strävan om att arbeta med estetiska uttrycksformer känner många pedagoger att det inte finns tid
och utrymme för att förverkliga sina drömmar om ett mer estetiskt lärande.