Sök:

Estetiska lärprocesser i förskolan och skolan


Vårt examensarbete handlar om estetiska lärprocesser. Syftet var att synliggöra ochbeskriva hur lärarstudenter definierar och uppfattar begreppet, samt hur de vill användadet i sitt framtida yrke. Vi ville också ta reda på hur man legitimerar användandet.Studien grundas på tre kvalitativa gruppintervjuer med tolv lärarstudenter. Derasutsagor sammanställdes och bildade olika kategorier. Resultatet av vår undersökningvisar att det finns ett Hettal olika sätt att se på begreppet estetiska lärprocesser. Exempelpå detta kan vara att man ser det som ett medel/verktyg för att nå mål i de teoretiskaämnena, eller att man ser det som något som gör skolan mer rolig och lustfylld. Detframgick också att lärarstudenterna känner en viss osäkerhet inför hur de ska användaestetiska lärprocesser i sin undervisning. Kategorierna jämfördes också med tidigareforskning som gjorts med verksamma lärare där det framgår hur de uppfattar estetik iskolan. I jämförelsen framkom likheter och skillnader kring hur man uppfattarbegreppet. En slutsats vi drog, är att det kan behövas Her begrepp för att förklaraestetiska lärprocesser, så att det finns en gemensam grund när man talar om det. Vårtförslag på definition av estetiska lärprocesser blev "att lära genom konstens metoder".

Författare

Pialena Larsson Frida Tuppela Elenor Wahlquist

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..