Estetiska Lärprocesser - ett sätt att främja elevers lärande?
Syftet med studien var att undersöka vad några verksamma lärare hade för syn på estetiska lärprocesser. Vi ville även få fram om det var något som lärarna själva använde sig av och i sådana fall varför eller varför inte. För att ta reda på hur olika lärares syn kan se ut när det gäller estetiska lärprocesser så valde vi att göra kvalitativa intervjuer med fyra olika lärare verksamma i de tidigare åren som har olika arbetssätt för sina elever. Forskning visar goda resultat för de skolor som använder sig av estetiska lärprocesser. Alla informanterna verkade positiva till det arbetssättet, men i vilken omfattning och hur de använder sig av det skiljer dem åt. Estetiska lärprocesser kan knytas samman med flera olika pedagogiska strömmar som funnits länge, till exempel Reggio Emilia och aktivitetspedagogiken. Det kan även kopplas samman med andra lärandeteorier som vi därför tog upp i bakgrunden som en bild över hur estetiska lärprocesser kan användas och varför.