Sök:

Estetik mellan raderna ? En diskursanalytisk studie av estetik, la?rande och kunskap


Under ho?stterminen 2013 fo?ljde vi ett projekt mellan en kulturskola och en grundskola, vilka vi i texten helt enkelt kommer att kalla Kulturskolan och Grundskolan. Projektet var ett led i ett utvecklingsarbete som pa?gick pa? Kulturskolan, och gick ut pa? att en av Kulturskolans dramapedagoger skulle arbeta med klass 4B pa? Grundskolan, info?r redovisningar som eleverna skulle ha?lla senare under terminen, inom a?mnet NO. Parallellt med detta hade klass 4A samma uppgift i NO, men inget samarbete med Kulturskolans dramapedagog. Klassernas redovisningar skulle sedan ja?mfo?ras. Vi fo?ljde detta ovan na?mnda arbete och har genom intervjuer med elever, enka?ter med pedagoger samt observationer av lektionspass, samlat in material som sedan legat till grund fo?r en diskursanalytisk studie av begreppen estetik, la?rande och kunskap. Vi ville titta pa? vilka diskurser som fanns inom de tva? olika institutionerna, samt vilken eller vilka diskurser som konstruerades i samarbetet dem emellan. I slutskedet av va?rt arbete kunde vi se att pedagogerna o?verlag hade en mer samlad diskurs, medan eleverna la?nade in diskursiva objekt fra?n en ma?ngd olika och ibland motsa?gelsefulla diskurser. Vi kunde ocksa? urskilja att diskursen i samarbetet till stor del dominerades av den ra?dande diskursen pa? Grundskolan.

Författare

Carolina Díaz Denise Rundberg Streuli

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..