Sök:

Erfarenheter av geotekniska undersökningar av havsbotten utförda från isbrytare


Luleå hamn byggdes i början av 1960-talet. Man når hamnen via Sandöleden och varje år anlöps hamnen av ca 570 fartyg varav en betydande del har en lastförmåga, dödvikt, om mer än 70 000 ton. I och med den pågående landhöjningen har djupet i farleden minskat med ca 40 cm jämfört med ursprungligt dimensionerat djup. För att man även i framtiden ska kunna nyttja hamnen optimalt behöver farleden muddras. Av två olika alternativ, med avseende på muddringsdjup, har man förordat ett vilket innebär att återställa leden till PANMAX ? standard dvs. med ett djup på 12 meter. Sedan tidigare finns ett relativt omfattande material av geotekniska undersökningar i farleden. Under förstudien har detta granskats och bedömts vara av god kvalitet. Man har dock tagit fram ett borrprogram med kompletterande undersökningar man ansett sig behöva inför en muddring. De kompletterande geotekniska undersökningarna har pågått under februari och mars 2010 av Tyréns i Luleå. Borrningarna har utförts från en ombyggd bogserbåt, en mindre isbrytare, Victoria. Då farleden är öppen under vintertid har man inte kunnat borra från isen och det var då idén om att bygga om båten kom upp. Metoden har fungerat bra och visat sig vara mer effektiv än att borra från pråm under den isfria årstiden. Det här arbetet har gått ut på att beskriva hur man byggt om fartyget samt sammanställa de unika förutsättningarna och erfarenheterna man fått under de geotekniska undersökningarna.

Författare

Katarina Hallén

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..