Sök:

Entreprenöriellt lärande sett ur elevens perspektiv


Sammanfattning Studiens syfte var att undersöka hur eleverna uppfattar det entreprenöriella lärandet. Vår intention med arbetet var också att ta reda på hur eleverna ser på lärarens roll i denna pedagogiska modell, samt belysa vilka de tycker är dem största skillnaderna mellan det entreprenöriella lärandet och traditionell undervisning. Vi har valt att genomföra kvalitativa intervjuer för att finna svar på det vi vill undersöka. Undersökningsgruppen består av åtta personer vilka ändamålsenligt har valts ut av läraren i respektive klass. Respondenterna är jämnt fördelade utifrån särskilda kriterier efter vårt önskemål. Vi ville ha en variation vad gäller kön och olika förutsättningar, aspekter som kan påverka elevens inställning till entreprenöriellt lärande. Eleverna går på olika gymnasieskolor och olika program men i samma stad. Undersökningen visar att eleverna är väldigt positivt inställda till entreprenöriellt lärande. Det framkom att de hellre arbetar så här än på det traditionella sättet. Anledningen visade sig bl.a. vara att de känner sig gladare, får ta mer ansvar, är mer motiverade och att man arbetar utifrån sina egna förutsättningar på ett, som de uttrycker det, friare sätt.

Författare

Camilla Jangsell Annelee Nyh

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..