Entreprenörens idealrådgivare - i etablerings- och uppstartsfaserna
EntreprenörImageKonsultbolagVärdeKonceptManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syfte: Syftet är att undersöka vilka värden ett konsultbolag bör kommunicera, för att attrahera entreprenörer i etablering- och uppstartsfasen. Metod: Primärdata har insamlats genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer genom för vår uppsats relevanta respondenter. Sekundärdata har främst baserats på vetenskapliga artiklar, rapporter och teoretisk litteratur. Teoretiska perspektiv: Vi har baserat vår teori utifrån relationsmarknadsföring, image och imageförändringsteori och är kompletterad med konsult-klientrelationsteori samt teori rörande entreprenörers behov och personliga egenskaper. Empiri: Primärdata har insamlats genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med Malmö Nyföretagarcentrum, professorn i entreprenörskap Hans Landström samt entreprenörer i etablerings- och uppstartsfasen. Resultat: Genom utveckling av ett koncept för konsultbolag, vilket berör deras samarbete med entreprenörer, har vi funnit att värdena ?möjlighet?, ?enkelhet? och ?helhet? bör betonas. Konsulters bemötande bör även genom kunskap och förhållningssätt vara anpassat till entreprenörerna samt bör de ha erfarenhet av entreprenörskap och nyföretagande.