Sök:

Engelskundervisningen i åk 5 - två pedagoger och deras elever reflekterar


Denna undersökning berör engelskundervisningen i årskurs 5. Syftet är att undersöka hur engelskundervisningen ser ut samt hur pedagogerna resonerar om sin engelskundervisning. Syftet är också att synliggöra hur eleverna resonerar om pedagogernas sätt att undervisa i engelska och hur elevernas resonemang stämmer överens med pedagogernas. Vi har avgränsat oss till att studera två pedagogers engelskundervisning och deras två klasser. Våra frågeställningar är: Hur arbetar två pedagoger med engelskundervisningen i årskurs 5 på en skola? Hur resonerar pedagogerna om undervisningen? Hur resonerar eleverna om undervisningen? I våra teoretiska utgångspunkter har vi fördjupat oss i teorier och tidigare forskning om språkinlärning, språkundervisning, språkfärdigheter och skolkultur. Vi har observerat åtta engelsklektioner, intervjuat två pedagoger samt gjort en enkätundersökning med 42 elever i pedagogernas två klasser. Empirin analyserades och sammanställdes. Slutsatsen utifrån vårt syfte och våra frågeställningar är att pedagogerna arbetar med olika språkfärdigheter i sin undervisning men väljer att fokusera mer eller mindre på de olika färdigheterna. Eleverna är väldigt nöjda med sin engelskundervisning trots att det finns begränsningar i variationen. Dessutom formar och styr skolkulturen engelskundervisningen så att den blir svår att förändra.

Författare

Malin Rubin Helena Wetterling

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..