Sök:

Energideklaration för äldre flerbostadshus - metodutveckling


Den här rapporten undersöker om och i så fall hur webbplatser kan användas som ett återkommande inslag i matematikundervisning. Bland annat Skolverkets utvärdering av grundskolan 2003 visade att matematiklektioner av många elever upplevs som långtråkiga och enformiga. Med rätt utformade applikationer för dator och Internet kan kanske ett medium för ett annorlunda och för eleverna mer engagerande sätt att lära matematik erbjudas. Inom det här projektet konstruerades en webbplats med uppgifter som nästan uteslutande utformats som små spel och sedan delat sin i nivåer efter svårighetsgrad. För att klara en nivå och på så sätt ta sig vidare till nästa behöver en elev först klara alla uppgifter på den aktuella nivån. En mindre demoversion av webbplatsen testades av ett fåtal elever i årskurs åtta och nio. Från denna utvärdering kom det fram åsikter om att en sådan webbplats skulle kunna tänkas användas av eleverna som ett komplement till undervisningen i skolan, men inte hemifrån. Eleverna upplevde de spelbetonade uppgifterna som roliga och utmanande, och det verkade som att uppdelningen av uppgifterna i nivåer ledde till att några elever försökte på en lite klurigare uppgift igen istället för att ge upp.

Författare

Christoffer Rydström Mikael Theander

Lärosäte och institution

KTH/Byggnadsteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..