Sök:

En utomhuspedagogisk sekvens

- om människokroppen

Syftet med mitt arbete var att planera, genomföra, reflektera och utvärdera en undervisningssekvens utomhus. Målet var att utveckla en metod för hur elever i årskurs 6 kan lära sig om människokroppen genom utomhuspedagogik. Arbetsprocessen påbörjades med litteraturstudier och planering av lektionerna. Lektionerna var planerade för att kunna genomföras under två stycken två timmarslektioner utomhus. De genomfördes och utvecklingen beskriven i detta examensarbete bygger på reflektioner från både under och efter genomförandet samt den utvärdering som genomfördes med hjälp av en enkätundersökning. Litteraturstudien och planeringen gick bra. Genomförandet av Lektion 1 gav tyvärr inte eleverna den ämneskunskap som jag hoppats på. Mycket av elevernas fokus var på kylan. Inför Lektion 2 omplanerade jag och anpassade lektionen utifrån mina reflektioner och elevernas åsikter. Lektion 2 blev en betydligt bättre lektion tack vare detta, Lektion 2 innefattade fler praktiska övningar där eleverna fick röra på sig mer. Resultatet av min enkätundersökning visar tydligt att intaget av ämneskunskap var högre och eleverna uppfattade lektionen som roligare. En del av arbetet fokuserade på de möjligheter och hinder som finns i utomhusundervisning. Att hålla i utomhusundervisning kräver mycket kunskap. Främst är det viktigt med organisatoriska kunskaper. Som en ovan lärare inom utomhuspedagogiken bör läraren börja med kortare sekvenser utomhus för att skapa en vana av att vistas utomhus. Det minskar de negativa mötena med naturen och skapar bättre förutsättningar för undervisningen utomhus.

Författare

Christofer Kempe

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..