Sök:

En undersökning om hur idrottsföreningar kan utvecklas genom marknadsföringsstrategier


Vi vill med vår uppsats undersöka och analysera hur lagidrottsföreningar i Sverige kan utveckla sin marknadsföringsstrategi. Initiativet togs delvis med anledning av en pågående diskussion om ändring kring 51-procentsregeln samt ett delat intresse i idrott.De idrotter vi har haft fokus på för undersökningen har varit inomhusidrotter som handboll och ishockey. Vi har även tagit del av allmänhetens synpunkter kring idrottsföreningar. Med hjälp av dessa respondenter går det att få en bild av hur idrottsföreningar marknadsför sin verksamhet och vad allmänheten tar in.Urvalet av tillfrågade idrottsföreningar gjordes utifrån författarnas respektive intresse i olika idrottsgrenar samt att båda är inomhusidrotter. Idrottsklubbar valdes strategiskt från olika nivåer för att få in en helhetsbild istället för att endast rikta in på elitnivå.Vi genomförde undersökningen genom att samla information med hjälp av enkäter till idrottsföreningar och allmänheten. För att förstärka tillförlitligheten av undersökningen använde vi litteratur till stöd.Resultatet av vår undersökning visade att idrottsföreningarnas satsning kring sociala medier även är den marknadsföring som allmänheten uppmärksammar och där de tar del av föreningens verksamhet. Vi kunde dessutom bland annat urskilja att det finns skäl till att kvinnor inte är lika aktiva som männen vid matchnärvaro. Därmed kan man dra slutsatsen att det finns utrymme för idrottsföreningar att utveckla sin marknadsföringsstrategi och beakta grupper med olika behov.

Författare

Henrik Tojkander Yen-Leng To

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..