Sök:

En undersökning av den tekniska servicen i Kalix kommun

Detta examensarbete innefattar en kundenkätundersökning i Kalix kommun där 500 st slumpvis utvalda personer får medverka genom att besvara 47 st frågor som handlar bland annat om gator, parker, vatten och avlopp samt sophämtning i Kalix kommun. En viktig del i en kommuns trovärdighet gentemot medborgarna är att de får göra sin röst hörd. Ett sätt är att medborgarna får medverka i en kundenkätundersökning där de kan svara på frågor som gäller den tekniska servicen i kommunen. Med hjälp av denna undersökning kan kommunen ta del av medborgarnas svar och synpunkter och bemöta dem. Syftet med examensarbetet är att undersöka vad Kalixborna anser om kommunens gator, parker, vatten och avlopp och sophämtningen, och hur de kan vara med och påverka kommunens tekniska service och på det sättet underlätta för Kalix kommun till förbättringar inom dessa områden. Resultaten av denna undersökning visar bland annat att majoriteten av dem som svarade på enkäten anser att bilen är det viktigaste färdmedlet till och från arbetet/skolan, att framkomligheten vintertid är bra och att det är rent och snyggt på gator och vägar. Det kanske viktigaste resultatet från denna undersökning är att mer än 9 av 10 anser att kvaliteten på dricksvattnet är mycket eller ganska bra och att över 90% anser att sophämtning/avfallshanteringen fungerar som den ska.

Författare

Christian Pakisjärvi

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..