Sök:

En studie om abstrakta logotypers former och färger samt dess inverkan på konsumenter

Företag har idag ett allt större behov av att utmärka sig på marknaden, nödvändigt för att göra detta måste företagen bygga upp en identitet. Vi kommer att fokusera på de visuella aspekterna av identiteten och därmed rikta in oss på företagens ?ansikte?, logotypen. En logotyp kan bland annat bestå av ett namn, en symbol eller en bild. Den här uppsatsen handlar om logotyper med abstrakta symboler. För att uppsatsen inte ska bli för stor har vi avgränsat studien till att endast se till logotypens färg och form samt dess känsla.I denna uppsats har vi använt oss av en tvärsnittstudie där data har samlats in genom semi strukturerade intervjuer med en tillhörande online-enkät med samma respondenter. De två första forskningsfrågorna syftade till att bygga en bra grund för besvarande av forskningsfråga tre. Forskningsfråga 1 handlar om logotypens form, det vi fann vid undersökningen av denna var att så länge logotypen är så pass abstrakt att konsumenten inte kan associera den till något så har inte formen på logotypen så stor inverkan. När det kommer till forskningsfråga nummer 2 som fokuserar på logotypens färg så kunde vi se att när logotypen är så pass abstrakt att konsumenten inte kan associera den till något så är valet av färg viktigt. Färgen blir då lättare att koppla till logotyperna än när det gäller logotyper som kan associeras till något. Den sista forskningsfrågan som syftar på att besvara om det finns något samband inom de tre fenomenen inom treenigheten. Studien visade dock inte på något samband inom tre fenomenen, form, färg och känsla på abstrakta logotyper. Medan de mer figurativa logotyperna visade tecken på ett samband mellan samtliga av de tre fenomenen.

Författare

Albin Anger Bergström Ammy Renström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..