Sök:

En studie av uppföljningsarbetet efter ett införande av kvalitetssystem.

Det här arbetet handlar om införande av kvalitetssystem i ett företag och hur man i uppföljningsarbetet mäter resultatet av införandet. Genom att införa ett kvalitetssystem i företaget vill man få en bättre styrning och kontroll av verksamheten. Kunden ska på så sätt erbjudas en bättre produkt och, förhoppningsvis, till ett lägre pris.I samband med att man inför kvalitetssystemet, fastställer man även kvalitetsmål som står för de resultat man vill uppnå med ett införande. Dessa kvalitetsmål kan utformas som nyckeltal. Nyckeltalen används för att kontrollera om kvalitetsmålen har nåtts och de ska utformas så att de täcker alla funktioner i företaget.I mitt arbete har jag undersökt hur ett uppföljningsarbete kan gå till och detta har jag gjort med hjälp av intervjuer samt en litteraturstudie. Jag har studerat vilka konkreta nyckeltal som kan användas och vilka problem som kan uppstå i ett uppföljningsarbete. Vidare har jag undersökt hur mycket detta arbete underlättas om ett företag väljer att ISO 9000-certifiera sitt kvalitetssystem.Det som jag har kommit fram till med mitt arbete är att företag nästan helt uteslutande genomför ett uppföljningsarbete och att det kan uppstå en del problem. Ett ISO 9000-certifikat krävs om man vill behålla sina kunder, men det medför inte att ett företag kan driva sitt uppföljningsarbete på ett bättre sätt.

Författare

Thomas Wall

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..