Sök:

En studie av kvalitetsbristkostnader ?av-vattningen vid motorvägsbygget E18/E20 delen Slyte ?Arboga

Avvattningsanordningar vid vägbyggen tenderar att bli allt mer omfattande. Traditionell av-vattning handlar i huvudsak om hur och var vatten skall ledas för att inte skada vägkonstruk-tionen. På senare tid har man även börjat beakta de skadliga ämnen som vägdagvattnet för med sig ner i diket och vidare till recipienten. Detta har fört med sig att allt mer sofistikerade lösningar anläggs för att rena och ta hand om vägdagvattnet. Dessa lösningar kräver att av-vattningshandlingarna håller en hög kvalitet, då en allt större del av den totala budgeten går till just avvattning.I detta examensarbete har motorvägsbygget mellan Slyte och Arboga studerats avseende vilka konsekvenser, främst ekonomiska, brister i avvattningshandlingarna medför. Samtliga kost-nader som drabbar beställaren (kvalitetsbristkostnaden) har sammanställts och delats in i mängdökningar, felkostnader och kostnader för revidering och extra byggledning. Den största kostnadsökningen återfinns i mängdökningar och i felkostnader, kostnader som uppkommer av att projekterade lösningar inte fungerar och dyrare måste utföras. I vissa fall måste en re-dan utförd lösning göras om.Illa placerade reningsmagasin och avsaknad av utloppsdiken har inneburit att kostnaderna för sprängningsarbetena i dessa ökat med nära 400 procent. Detta motsvarar nästan 30 procent av den totala kvalitetsbristkostnaden.Den totala kvalitetsbristkostnaden för avvattningen uppgår i projektet till 18,2 miljoner eller ca 3,5 procent av hela kontraktsumman. Den procentuella kostnadsökningen på avvattningen blir ofattbara 67 procent.

Författare

Tobias Nygren

Lärosäte och institution

KTH/Bro- och stålbyggnad

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..