Sök:

En studie av fritidspedagogens yrkesroll i integrerade
verksamheter


Syftet med vår undersökning var att studera hur fritidspedagoger, lärare, barn och föräldrar uppfattar fritidspedagogens yrkesroll. Utifrån vad som står i läroplaner, styrdokument samt nutida och historisk litteratur och forskning har vi undersökt uppfattningen om fritidspedagogens yrkesroll. Avsikten med denna studie var att synliggöra hur fritidspedagogens yrkesroll ser ut och förändrats, samt hur den påverkats av integreringen av fritidshemmet i skolans verksamhet. För att få svar på vårt syfte och forskningsfrågor har vi använt oss av intervjustudier och en enkätundersökning. Respondenterna och informatörerna har bestått av personer från olika verksamheter i samma kommun. Resultatet visade att det är spridda uppfattningar hur fritidspedagogen betraktas och verkar som resurs och hjälplärare i skolans verksamhet. Resultatet visar även att fritidspedagoger utövar ämnen inom skolverksamheten som inte enligt styrdokument och läroplaner ligger i kompetensen. Anledningen till detta är att yrkesrollen har förändrats sedan integreringen av fritidshemmet i skolan.

Författare

Sofia Lindkvist Karin Strömberg

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..