Sök:

En studie av användarbeteendet på lektion.se ? hur lärare delar kunskap genom lektion.se

Detta examensarbete handlar om hur lärare delar kunskap via lektion.se. Lektion.se är en sajt som startades 2003 och ger dess medlemmar möjlighet att dela med sig av lektionsidéer, diskutera intressanta frågor och ge tips och råd till andra medlemmar. Examensarbetet fokuserar på hur lärarna definierar och använder sajten för kunskapsdelning samt vilka förbättringar som kan göras för att upprätthålla och i bästa fall öka kunskapsdelningen mellan medlemmarna. För att kunna undersöka detta har jag gjort intervjuer med sju lärare i stockholmsregionen och genomfört en enkät på lektion.se. Jag har även gjort en observation av användarbeteendet på forumet och lektionsdatabasen.  Lärarna i studien definierar sajten på olika sätt beroende på vilka funktioner de använder. De lärare som endast tar del av andras kunskaper och inte själva delar med sig av någon kunskap ser sajten som en ?tipsbank?. Bland de lärare som både delar med sig av sin kunskap och tar del av andras kunskaper ses sajten som en praktikgemenskap för lärare. Användningen av funktionerna på sajten varierar. Det är främst lektionsdatabasen och forumet som används. Endast 1 % av medlemmarna delar med sig av sina kunskaper medan en större del av lärarna i studien har tagit del av någon annans kunskap som t.ex. lektionsidé eller tips. I studien har det framkommit olika barriärer och motiv hos lärarna till att dela med sig av kunskaper på sajten. Barriärerna är både personliga och organisatoriska. I studien har feghet, prestationsångest och en känsla av att idéerna inte är tillräckligt bra nämnts av lärarna om exempel på personliga barriärer. Tidsbrist hos lärarna och tekniska problem med sajten är exempel på organisatoriska barriärer som identifierats i studien. Lärarnas kunskapsdelning styrs främst av deras egna behov och altruism. Till exempel vill de gärna få återkoppling på deras idéer och underlätta för andra lärare genom att dela med sig av sin kunskap. ör att upprätthålla och i bästa fall öka kunskapsdelningen bör antalet barriärer somframkommit i studien minimeras. Det kan göras genom att skapa fler möjligheter tillsamarbete och att de funktioner som finns på sajten uppmuntrar till kunskapsdelning. Detkrävs också att lärarna skapar en reflekterande kultur där kunskapsdelning ses som något naturligt.

Författare

Ann-Louise Olausson

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..