Sök:

En strävan efter kundlojalitet

-En visuell retorikanalys av Mercedes-Benz Magazine

Syftet med denna uppsats har varit att försöka kartlägga vad Mercedes-Benz argumenterar för genom sin tidning Mercedes-Benz Magazine och till vilken publik de då vänder sig till. Frågeställningarna har varit: 1.Vilken tes eller teser driver Mercedes-Benz Magazine? 2.Vad kan Mercedes-Benz retoriska val innebära då det gäller identifikation och åtskillnad? För att kunna besvara frågorna har de topiker och premisser Mercedes-Benz Magazine nyttjar i sin argumentation studerats. De teoretiska utgångspunkterna har varit ethos och identifikation.  Studien föreslog att de övergripande teserna i Mercedes-Benz Magazine var: 1). Merceeds-Benz bygger exklusiva, eleganta och snygga bilar. 2) ?Vi? som kör Mercedes-Benz är lite mera ?bildade och målmedvetna? lite ?yngre och mer dynamiska? och vi intresserar oss för ?kultur och konst?Teserna och de stöd Mercedes-Benz Magazine angav för dessa har sedan fungerat som utgångspunkt för en diskussion utifrån de retoriska begreppen identifikation och åtskillnad.  Uppsatsen föreslår att den publik som tycker att estetik och elegans är det viktigaste kriterierna vid köp av bil troligen kan identifiera sig med avsändaren. Detsamma gäller för den delen av publiken som känner sig, känner ett behov av att känna sig, eller vill uttrycka att de är mera kulturellt orienterade, lite yngre, mer bildade, mer trendiga och mer dynamiska än andra människor.

Författare

Johan Påhlman

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..