Sök:

"En skola för alla"

Ett långsiktigt arbete med fokus på inkludering

De särskilda undervisningsgrupperna ifrågasätts allt mer. Tanken med dessa grupper var att ge stöd till de elever som behövde det, men istället så har fler av de elever som kommit till en särskild undervisningsgrupp från sina ordinarie klasser blivit kvar tills de gått ut grundskolan. Jag valde att studera en medelstor kommun i Sverige som arbetar med avveckling av särskilda undervisningsgrupper. Syftet var att belysa och tolka vilka de bakomliggande faktorerna var för avveckling av särskilda undervisningsgrupper. Jag ville även ta reda på hur pedagogerna från de särskilda undervisningsgrupperna såg på denna integrering. I denna studie så har jag använt mig av en hermeneutiska tolkningsanstas vid textanalysen av dokumenten från kommunen och för utskrivning av intervjuerna med pedagogerna. Min teoretiska ansats till uppsatsen grundade sig på sociokulturellt perspektiv på lärande, socialinteraktionistiskt perspektiv på lärande samt relationella och kompensatoriska perspektiv. Kommunen arbetade för fullt med att avveckla alla sina särskilda undervisningsgrupper och arbetet var inte riktigt klart ännu, utan skulle pågå till den 31/12-2011. Pedagogerna som jag intervjuade kunde se både på möjligheter och svårigheter med integreringen.

Författare

Patricia Norberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..