Sök:

En scout lär känna och vårdar naturen?


Syftet med uppsatsen är att undersöka vad ungdomar upplever att de lär sig i scouterna om natur och miljö samt hur denna kunskap omsätts till handling. Utifrån tre fokusgrupper med scoutkårer i Skåne lyfter vi fram scouternas perspektiv och funderingar. Vår undersökning har visat att ungdomarna i scouterna inte upplever att de lär sig speciellt mycket om natur och miljö. Kunskapen de får inom natur och miljö är till stor del Allemansrätten, att inte skräpa ner och förstöra naturen samt olika arter. Ungdomarna anser inte att den kunskap de får omsätts till några konkreta handlingar för natur eller miljö, med undantag från att de värnar om naturen under vistelsen där. Dessutom ser de endast miljö som något negativt laddat, då de enbart kopplar samman detta begrepp med miljöförstöring. Vi ser inte i dagsläget att ungdomarna får ett ökat miljöengagemang genom naturupplevelsen i scouterna. Däremot skapar naturmötet en positiv känsla och en ökad förståelse för naturen vilket kan leda till ett framtida miljöengagemang.

Författare

Tanja Nilsson Johanna Norberg

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..