Sök:

En rykande verklighet

En analys av grundskolans tobakspolicyarbete i Hallands län


Syftet med studien var att undersöka grundskolans tobakspolicy i Hallands län, detta med utgångspunkt från två frågeställningar: om grundskolorna i Hallands län hade en dokumenterad skriven tobakspolicy samt om tobakspolicydokumenten var utformade utifrån statens folkhälsoinstituts rekommendationer kring vad som bör ingå i ett policydokument gällande tobak. Resultatet av studien visade att 33 av 49 tillfrågade skolor angav att de hade ett policydokument innehållande tobak. 3 av 49 skolor svarade att dem inte hade någon policy på området och 13 av 49 svarade inte på förfrågan. Utav de 33 skolor som utgav sig för att ha ett dokument gällande tobak, svarade 90 procent av skolorna att de utgick från ett samlat policydokument för kommunens grundskolor. Ett av dessa dokument hade i vaga ordalag nämnt tobak som drog i sin drogpolicy medan fokus i ett annat dokument endast låg på alkohol och narkotika. Av de totalt 33 skolor som deltog i studien hade endast en skola i de närmsta nått upp till alla konkretiserade faktorer som dataanalysmetoden åberopat med utgångspunkt i statens folkhälsoinstituts rekommendationer. Två skolor utgav sig för att ha ett policydokument men ansågs bristfällig i dess omfattning utifrån dataanalysen. För att inte riskera att underminera det tobakspreventiva arbetet i skolverksamheten ser jag därmed ett behov av ett mer omfattande forskningsarbete kring tobakspolicys för att med ett bredare angreppssätt, och med hjälp av lärare-, elev- och övriga skolpersonal, kunna skapa en gemensam grund att utgå ifrån i arbetet kring tobak.

Författare

Mattias Pålsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..