Sök:

En obetydlig kostnad


I skollagen 4 kap. 4§ anges att grundskolan skall vara avgiftsfri för eleven. Tolkning ochpraktisk tillämpning av skrivningen i ovanstående paragraf kompliceras dock något av atttolkningsutrymme lämnas för vad som kan anses utgöra en "obetydlig kostnad".Detta arbete syftar till att i en jämförande studie mellan Skolverket, den kommunalagrundskolans huvudman samt skolledare, studera diskrepanser i tolkningen av begreppet"obetydlig kostnad". Arbetet syftar vidare till att studera i vilken utsträckning de olikatolkningarna samt den praktiska tillämpningen förhåller sig till varandra. Detta görs genom enstudie av beslut och ställningstaganden gjorda av Skolverket och kommunal förvaltning, samtgenom intervjuer med skolledare. Arbetet har avgränsats till att innefatta kommunalagrundskolor, år 6-9, inom en kommun.Resultatet av undersökningen visar att viss variation förekommer skolledare emellanbeträffande kännedom och tolkning av den muntliga överenskommelse som anges föreliggamed skolans huvudman. Lokalt utarbetade direktiv för hantering av avgifter medför docksamtidigt att skillnaderna i den praktiska tillämpningen över lag är relativt små. De lokalatolkningarna av vad som anses utgöra en "obetydlig kostnad" innebär i teorin ett spann mellannoll och 100 kronor per elev och termin. Huvudmannens tolkning får samtidigt anses varanågot mer strikt än vad de riktlinjer som Skolverket utfårdat medger. Resultatet visar likaså atten uttalat strikt policy inte behöver innebära att avgifter ej förekommer. Vid ett flertal skolorförekommer även aktiviteter av frivillig karaktär där eleverna får stå för en viss kostnad.Kostnaderna kan i några av dessa fall eventuellt anses gå utanför de ramar som fastställts avSkolverket, detta då Skolverket i de beslut man fattat inte fäst någon vikt vid om aktiviteternavarit av frivillig karaktär.Ett fastställande av direktiv för tolkning av vad som kan anses utgöra en "obetydligkostnad" kan, under förutsättning att de förankras väl i organisationen, antas minska risken föratt det på lokal nivå sker en godtycklig eller subjektiv tolkning av begreppets innebörd. Dettakan även antas innebära en minskad risk för uppkomst av diskriminering på ekonomisk grund.Samtidigt kan det dock inte bortses från den möjliga konsekvensen att skolans möjlighet attkunna erbjuda elever vissa former av aktiviteter kan komma att inskränkas, i vissa fall i stridmed elevers och vårdnadshavares vilja.

Författare

Martin Bernandersson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..