Sök:

En meningsskapande introduktionsprocess

En kvalitativ studie om introduktionsprogram


Introduktionsprocessen har betydelse för den nyanställde likväl som för organisationen. Detta då anställda numera oftare byter arbete och organisationerna behöver få den nyanställde snabbt arbetsförd samt hålla kvar sin personal. Vårt syfte med denna studie är att få en ökad förståelse för den formella introduktionen vid en organisation. Vi ville undersöka hur introduktionen förstås och upplevs i praktiken. Vi har använt oss av en kvalitativ metod med fokus på intervjuer med en komplettering av relevanta dokument för introduktionsprogrammet. Intervjuerna har gjorts med personalchef, enhetschef och HR-utvecklare för att få ett ledningsperspektiv. Medarbetarperspektivet har bestått av tre medarbetare på olika enheter vid myndigheten. För att få en förståelse för introduktionen har vi valt att använda oss av den teoretiska ramen av sensemaking enligt Karl E Weick. Det som vårt resultat visar är att förståelsen för introduktionen skiljer sig mellan medarbetare och ledningen. Medarbetarna har uttrycket att praktisk information är det som de värdesätter mest och faddern har haft stor betydelse för dem. Ledningen däremot har uttryckt på att den anställde ska ha ett helhetsperspektiv med sig efter genomförd introduktion. Således de nyanställda vill främst introduceras till de specifika arbetsuppgifterna, medan ledningen främst vill förmedla en helhetsbild av myndigheten.Två aspekter vi inte hade räknat med skulle ha så pass stor påverkan på introduktionen är tiden och den anställdas roll. Det visade sig att dessa hade större betydelse för informationen som värdesattes och uppfattades än vad vi förutsåg. Vidare har lite fokus varit på dessa två aspekterna i tidigare forskning och deras påverkan på introduktionen.

Författare

Martina Blomqvist Johanna Tjernberg

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..