En läsande klass
Lärares uppfattningar om undervisning med en läsförståelsestrategimodell
Internationella undersökningar visar att läsförståelsen drastiskt sjunkit bland svenska elever. Svenska elever presterar numera under OECD-snittet i läsförståelse. Den försämrade läsförståelsen är ett brett samhällsproblem som engagerar fler aktörer än skolan. Våren 2014 lanserades projektet En läsande klass genom att en studiehandledning i bokform delades ut gratis till samtliga svenska låg- och mellanstadieskolor i Sverige.Det övergripande syftet med denna studie har varit att undersöka hur studiematerialet En läsande klass uppfattas av de grundlärare i låg- och mellanstadiet som använder sig av modellen. För att få svar på frågeställningarna har jag tagit hjälp av tidigare forskning och litteratur som behandlar ämnet läsförståelse. Underlag för studien har samlats in genom sex kvalitativa intervjuer med lärare som arbetar med läsförståelse genom En läsande klass på låg- och mellanstadiet på två skolor i två olika kommuner i Stockholms län.Lärarna betonar upplevelsen av studiehandledningen En läsande klass som ett konkret material som främst används som inspirationsmaterial . Studien antyder att lärare upplever att En läsande klass har förändrat deras undervisning av läsning och läsförståelse i klassrummet genom att det har ökat de strukturerade textsamtalen i grupp. Studien visar på en oenighet mellan lärarna på frågan om de upplever att elevers läsförståelse ökar med hjälp av undervisningen. I studien säger också flera lärare att En läsande klass är deras första modell att arbeta med med läsförståelsestrategier.