Sök:

En kvantitativ studie beträffande lärare, tid och trötthet


Syftet med detta arbete är upplysande och gäller lärarens upplevelse av tid och energi. Genom skola och praktik har jag sett hur lärararbetet kan praktiseras. Nu vill jag ytterligare vidga perspektivet över hur det i praktiken förhåller sig. I ljuset av styrdokument och litteraturstudier, vill jag också analysera rådande lärarpraxis. Min undersökning är en fallstudie och min enkätundersökning, som genomförs på två gymnasieskolor, baseras på en kvantitativ metod. Mina resultat pekar på att tiden i första hand går till förberedelser, i andra hand lektioner, i tredje hand efterarbete och i fjärde hand kontakter. Jag har sett hur ca 70 % av lärarna menar att läraruppdraget, av olika anledningar, men framför allt på grund av bedömning, rättning och känslor av otillräcklighet, är speciellt tröttande. Min avsikt har inte varit att ge ett svar. Jag ser däremot hur upplevelsen av tid och energi kan kopplas till förändringar av styrdokument och hur rådande förändringar kan kopplas samman med en ?disciplinering? av läraryrket. Disciplineringen är kanske inte fel men bör belysas

Författare

Mona Bergman-Håkansson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..