Sök:

En känsla av hemma

Processens betydelse för värdeskapande vid bostadsköp


Denna studie undersöker en värdeskapande process som förekommer inom byggbranschen. I denna något exceptionella kontext finns inte den fysiska kärnprodukten - bostaden - att tillgå förrän en avsevärd tid efter köp och det är således av betydelse för kunden att uppleva värde även i processen. Syftet är att undersöka vilka faser samt element som skapar värde för kunden i processen vid köp av en nyproducerad bostad, fram till tillträdesdagen. Från visningsdagen fram till inflyttning förekommer fem faser i processen som består av varsin cykel. Inom dessa återfinns ett eller flera av elementen interaktion, stödjande och samskapande. I de aktiviteter som Byggföretaget genomför i interaktion med kunden bistår dessa element i värdeskapandet. Slutsatsen kunde dras att det är kombinationen av elementen i processen som skapar värde för kunden, inte ett specifikt element isolerat från de andra. 

Författare

Victoria Evers Malin Johanson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..