Sök:

En jämförande studie av olika presentationsmodeller inomämnet fjädrande konstruktionselement


Denna rapport redovisar ett examensarbete på Civilingenjör och Lärarprogrammet på KTH och SU.Examensarbetets syfte är att öka förståelsen för och kartlägga hur olika presentationsmodelleruppfattas påverka intresset och möjligheten att ta till sig kunskapen om mekaniken i fjädrandekonstruktionselement (FKE). Tre olika presentationsmodeller har kartlagts därpresentationsmodellernas kommunikativa angreppssätt har varierat mellan auktoritativ ochdialogisk. Presentationsmodellerna som kartlagts är:? Seminarie utifrån problembaserat lärande? Seminarie utifrån casemetodiken? Auktoritativt seminarieGenom deltagande observation och intervjuer har deltagarnas uppfattningar om de olika KPM, vadavser intresse och möjlighet att ta till sig kunskap, testats och kartlagts och studiens slutsatserredovisats. Denna studie utförs inom ämnet FKE och målgruppen för presentationsmodellerna ärvuxna personer med grundläggande kunskaper i mekanik.Resultatet av studien visar att möjligheten till inlärning och intresset ökar om det kommunikativaangreppssättet dialogiskt betonas. Det kommunikativa angreppssättet ska inte planeras vararenodlat dialogiskt eller auktoritativt. Detta beror på att intresset tenderar att minska närkommunikationen blir för auktoritativ samt för att deltagarna kan få det för svårt att styra seminarietdå kommunikationen är för dialogisk. Det blir speciellt svårt för deltagarna att styra detkommunikativa angreppssättet om deltagarna inte har förkunskaper som behövs för att ta till sigkunskaper från seminariet. Den seminariemodell som ökade inlärningen och intresset mest var detcaseutformade seminariet.NyckelordVuxenutbildning,

Författare

Maria Melin Rydfalk

Lärosäte och institution

KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..