Sök:

En hyresgästs upplevelser vid ombyggnation

en studie vid
Länsförsäkringar


Denna uppsats handlar om en hyresgästs upplevelser i samband med ett ombyggnadsprojekt då hyresgästen brukar lokalerna. Fokus ligger på hur hyresgästens arbetsmiljö påverkas av olika störningsmoment och att identifiera eventuella förbättringsområden som kan öka hyresgästers kvalitetsupplevelser vid ombyggnationer. Uppsatsen riktar sig till dem som är allmänt intresserade av området och vill få en ökad kunskap i hur man kan tillgodose hyresgästers önskemål och behov vid ombyggnationer då de samtidigt brukar lokalerna. När en ombyggnation av kontorslokaler genomförs påverkas arbetsmiljön för kvarsittande hyresgäster på olika sätt. Generellt kan sägas att byggarbeten medför buller, damm och lukter av olika slag. Många olika yrkesgrupper befinner sig i lokalerna vid olika tidpunkter i ombyggnadsprocessen och skrymmande materialupplag skapas. Den här uppsatsen undersöker hur Länsförsäkringars personal upplevde ombyggnationen av kontorshuset kvarteret Bremen 2 då de nyttjade lokalerna vid tiden för ombyggnationen. Undersökningen visar att de fysiska faktorerna såsom buller och damm påverkade hyresgästernas upplevelse av ombyggnationen på ett negativt sätt. Undersökningen visar också att upplevelsen påverkades av icke fysiska faktorer såsom hyresgästernas tidigare erfarenheter av ombyggnationer. Information visade sig vara betydande för hyresgästernas upplevelse och föreställning av ombyggnationen. Många upplevde att informationen kring ombyggnationen varit bristfällig och allmänt hållen, vilket var särskilt tydligt när det gäller information om ombyggnationens konsekvenser på arbetsmiljön. Denna brist på information påverkade hyresgästernas upplevelse på ett negativt sätt. De som dock ansåg sig ha fått information kring ombyggnationen är också de som lycktas skapa en egen bild av genomförandet som sedan stämde överens med hur de faktiskt upplevde det. Undersökningen visar att förbättringar framförallt av arbetsmiljön och informationen kring ombyggnationen kan öka hyresgästernas positiva upplevelser. Genom till exempel bättre avskärmningar samt god planering av störande arbeten kan påverkan av buller, damm och lukt minskas. Med mer detaljerad information om byggprocessen är det också troligt att de anställda kan planera och genomföra sitt arbete bättre och därigenom påverkas mindre. Information kan också öka medvetenheten om processens fortlöpande och det planerade resultatet. Genom att säkerställa att rätt kommunikationskanaler används och att informationen är anpassad till målgruppen ökas möjligheten för att få önskad effekt hos målgruppen. Feedback är viktig för att kunna göra nödvändiga korrigeringar för att uppnå önskad effekt. Samverkan mellan entreprenör och arbetsgivare ger goda förutsättningar för att kunna skapa bra arbetsmiljö för hyresgästerna under ombyggnationen. Även informationsinsatser bör planeras tillsammans med arbetsgivaren för att kunna anpassa insatserna till målgruppen. Utifrån undersökningens resultat, analys och den litteraturstudie som gjorts, presenteras en checklista över viktiga aktiviteter för en ökad positiv upplevelse vid en ombyggnation.

Författare

Andreas Holmberg

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..