Sök:

En haltande diskurspartikel. Ett samtalsgrammatiskt perspektiv på diskurspartikeln halt i ett tyskt vardagssamtal

Den här uppsatsen presenterar en fältstudie som undersöker språkpolicy i en engelskspråkig förskola i Sverige, och framförallt undersöker hur den fungerar i praktiken. Förskolan är officiellt sett engelskspråkig, och personalen leder majoriteten av sin verksamhet på engelska. Dock agerar inte personalen som språkpoliser i de fall då barn och föräldrar talar andra språk än just engelska. Barnen på förskolan samt deras föräldrar bidrar till en tvåspråkig miljö när de talar svenska i synnerhet och även andra modersmål sinsemellan.Barnen uppvisar i det insamlade materialet att de har olika preferenser till de två olika språken som förekommer mest på förskolan, det vill säga svenska och engelska. De barn som är engelskdominanta tenderar att kodväxla mindre än de svenskdominanta. Barnen visar även tendenser att dras till andra barn som är dominanta i det språk de själva föredrar.Uppsatsen ämnar undersöka hur barn lär sig att hantera sin tvåspråkighet i en enspråkspolicy. Alltså inte hur de förvärvar sin språkliga kompetens, utan snarare hur de lär sig att hantera själva språkkunskapen i sin interaktion till andra på förskolan. För att besvara uppsatsens syfte presenteras exempel från en fyraårings faktiska interaktion i den här specifika förskolemiljön, och vidare analyseras de språkliga mönster som förekommer i en CA-inspirerad analys.

Författare

Erika Jönsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för lingvistik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..