Sök:

"En för alla, alla för en"

en litteraturstudie om funktionell mångfald och lärande i produktutvecklingsteam


Många organisationer använder sig idag av produktutvecklingsteam som är en form av tvärfunktionellt team. De används därför att det har visat sig ge givande resultat för organisationen, med utgångspunkt från innovation. Hur givande är teamen i lärosynpunkt för individerna i teamet? Med denna fråga som utgångspunkt startade min studie. Då det redan fanns rikligt med litteratur kring både mångfald och lärande i team, men lite litteratur som sammanbinder dem, såg jag det som en utmaning att försöka göra just det. Syftet med studien var att undersöka hur funktionell mångfald tenderar att påverka grupprocesser i produktutvecklingsteam, och hur dessa i sin tur påverkar förutsättningarna för ett lärande i teamarbetet. Detta har undersökts genom en kvalitativ litteraturstudie. Tidigare studier har resulterat i att psykologisk trygghet, sammanhållning och konflikt och ömsesidigt beroende har betydelse för skapandet av ett lärandebeteende i team. Dessa grupprocesser har jag i min studie utrett hur funktionell mångfald påverkar. Ett lärandebeteende definieras som att gruppmedlemmar "söker feedback, delar information, frågar efter hjälp, pratar om misstag och experimenterar". Vidare utreds vilka konsekvenser på lärandebeteendet det får, av den påverkan funktionell mångfald visat sig ha på grupprocesserna. Studien resulterade i att funktionell mångfald i team tenderar att påverka den psykologiska tryggheten positivt efter en tid tillsammans. Social sammanhållning tenderar att vara positivt påverkad medan uppgiftssammanhållning negativt påverkad. Uppgiftskonflikter är maximerade i funktionellt mångfaldiga team medan känslokonflikter är minimerade. Det ömsesidiga beroendet är stort i funktionellt mångfaldiga team. Utöver resultatet kring försvårad uppgiftssammanhållning, tenderar de andra resultaten att ha positiv påverkan på ett lärandebeteende.

Författare

Lena Lindén

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Pedagogik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..