Sök:

En fenomenologisk studie om hur gymnasieelever upplever könskategorierna pojkar och flickor i ämnet idrott och hälsa


Denna uppsats behandlar a?mnet ho?gpresterande elevers motiv till ho?ga prestationer och resultat i skolan samt det sto?d som dessa elever fa?r. Den utga?r ifra?n ett elevperspektiv och syftet a?r da?rfo?r att underso?ka och bidra med kunskap om hur ho?gpresterande elever upplever sin skolsituation genom att fokusera pa? vad eleverna beskriver som motiverande till deras prestationer och resultat i skolan samt hur elever beskriver att de upplever det sto?d de fa?r i skolan.Tidigare forskning pa? omra?det har visat att elever har fo?rma?gan att prestera i skolan inte a?r en grupp som prioriteras, att ge dessa elever sto?d har i Sverige ansetts som odemokratiskt. I exempelvis USA har sto?det till dessa elever o?kat fo?r att USA som land ska kunna konkurrera internationellt i fra?ga om exempelvis forskning. En ho?gpresterande elev a?r en elev som har potentialen att prestera o?ver vad som fo?rva?ntas av normen samt go?r detta och sto?det fo?r dessa elever har tagit sig olika former.Fo?r att underso?ka hur ho?gpresterande elever uppfattar sin skolsituation genomfo?rdes kvalitativa intervjuer med fyra ho?gpresterande elever da?r dessa fa?tt beskriva vad som motiverar dem och hur de uppfattar sto?det fra?n skolan. Detta har sedan sammansta?llts och analyserats utifra?n en teori om motivation och en teori om sto?d i undervisningen. Resultatet visade att det hos ho?gpresterande elever ga?r att identifiera de motiv som teorin presenterar: behov av prestationer, behov av makt och behov av intimitet i form av inre och yttre motiv. Vad ga?llande sto?det i undervisningen visar resultatet att eleverna har upplevt eller vill ha sto?d i form av acceleration, vilket inneba?r snabbare undervisning, berikning, det vill sa?ga breddande av undervisningen, separation, som inneba?r att de ho?gpresterande eleverna la?mnar ordinarie undervisning fo?r specialundervisning och niva?gruppering, det vill sa?ga alla elever delas in efter deras prestationsniva? inom ramen fo?r den ordinarie undervisningen. Na?gra av eleverna upplevde a?ven att de inte fick tillra?ckligt med sto?d i undervisningen och fann da? egna strategier fo?r att utmanas i skolan bland annat att go?ra uppgifterna mer utmanande sa? som att go?ra mer pa? en uppgift a?n vad som fo?rva?ntas.Jag anser att la?rarens uppgift a?r att ge sto?d a?t de ho?gpresterande eleverna sa? att de utvecklar sin lust att la?ra och ka?nner sig utmanade av skolan men fo?r att det ska fungera kra?vs bland annat mer resurser till skolan. Jag tror a?ven att om vi kan fo?rsta? vad som driver de ho?gpresterande eleverna och hur vi kan utmanade dem pa? ba?ste sa?tt kan det i fo?rla?ngningen leda till att resultaten i skolan o?kar generellt. 

Författare

Olle Lundqvist Albin Hedström

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..