Sök:

En ekonometrisk analys av miljöbilsförsäljningen i Sverige 2004-2007


Målen med svensk klimatpolitik är att minska det svenska oljeberoendet och koldioxidutsläppen. Då privatbilismen står för en stor del av Sveriges oljeanvändande har en ökning av andelen miljöbilar i fordonsparken därför blivit ett viktigt inslag, vilket har lagt grunden till en gynnsam försäljning av miljöbilar. I denna uppsats undersöktes miljöbilsförsäljningens utveckling månadsvis tidsperioden oktober 2004 till april 2007. För att analysera miljöbilsförsäljningen skapades en jämviktsmodell som sedan testades empiriskt genom ekonometriska körningar. Modellen förklarade 89% av andelen sålda miljöbilar per månad och variablerna inkomst, modellutbud, drivmedelspris och subventionen av miljöbil på 10.000 kronor som infördes i april 2007 visade sig vara starkt korrelerade med andelen miljöbilar. Efterfrågeelasticiteten för inkomst och fossiltdrivmedel var 9,5% respektive 2% och sambanden var positiva. Subventionen på 10.000 kronor ökade främst bränslesnåla diesel- och bensinbilar av kategorin Max 120 Co då andelen utav dessa bilar ökade med 16% samtidigt som andelen biodrivmedelsbilar sjönk med 11% månaden för införandet.

Författare

Glenn Mickelsson

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap/Samhällsvetenskap

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..