En ekonometrisk analys av miljöbilsförsäljningen i Sverige 2004-2007
Målen med svensk klimatpolitik är att minska det svenska oljeberoendet och
koldioxidutsläppen. Då privatbilismen står för en stor del av Sveriges
oljeanvändande har en ökning av andelen miljöbilar i fordonsparken därför
blivit ett viktigt inslag, vilket har lagt grunden till en gynnsam
försäljning av miljöbilar. I denna uppsats undersöktes
miljöbilsförsäljningens utveckling månadsvis tidsperioden oktober 2004 till
april 2007. För att analysera miljöbilsförsäljningen skapades en
jämviktsmodell som sedan testades empiriskt genom ekonometriska körningar.
Modellen förklarade 89% av andelen sålda miljöbilar per månad och
variablerna inkomst, modellutbud, drivmedelspris och subventionen av
miljöbil på 10.000 kronor som infördes i april 2007 visade sig vara starkt
korrelerade med andelen miljöbilar. Efterfrågeelasticiteten för inkomst och
fossiltdrivmedel var 9,5% respektive 2% och sambanden var positiva.
Subventionen på 10.000 kronor ökade främst bränslesnåla diesel- och
bensinbilar av kategorin Max 120 Co då andelen utav dessa bilar ökade med
16% samtidigt som andelen biodrivmedelsbilar sjönk med 11% månaden för
införandet.