Sök:

En beskrivning av arbetsterapeutiska interventioner för personer med Anorexia Nervosa

En litteraturöversikt


Syftet med denna litteraturöversikt var att ge en översikt och beskrivning av arbetsterapeutiska interventioner för personer med Anorexia Nervosa. Datainsamlingen genomfördes genom en systematisk litteratursökning i databaserna CINHAL, Proquest, AMED, PsycINFO och PubMed samt en manuell sökning av referenslistor från artiklar och sökning i tidsskrifter. Artiklarna kvalitetsgranskades och resultatet grundas i tio artiklar varav sju teoretiska, två kvantitativa och en kvalitativ artikel. Resultatet redovisas utifrån fyra kategorier; Hur aktivitetsproblem och aktivitetsbehov identifieras, Betydelsen av att delta i kreativa och meningsfulla aktiviteter för återhämtning, Att skapa struktur i dagliga aktiviteter samt Terapeutiska strategier. Första kategorin handlar om att identifiera aktivitetsproblem och aktivitetsbehov. Andra kategorin påvisar betydelsen av att delta i kreativa och meningsfulla aktiviteter för återhämtningen och den tredje kategorin hur arbetsterapeuten stödjer skapandet av struktur i dagliga aktiviteter. Den fjärde och avslutande kategorin handlar om terapeutiska strategier som används genomgående i arbetsterapeutens arbete. Slutsatsen i denna studie är att arbetsterapeutiska interventioner är betydelsefullt vid behandlingen av personer med ätstörningar. Författarna bedömer att det finns lite forskning inom detta område och att behovet av forskning är stort. Det finns ett behov av mer forskning kring vilka interventioner och modeller som arbetsterapeuten utgår ifrån samt studier som undersöker vad andra professioner vet om arbetsterapi och ätstörningar. Enligt författarna så har arbetsterapeuten ansvar för att informera samhället och andra professioner om vad arbetsterapi innebär och kan bidra med. För att klienten ska få bästa möjliga återhämtning är det enligt författarna viktigt att samhället och andra professioner har kunskapen om vad arbetsterapeuten kan bidra med till samhället.

Författare

Sofie Benjaminsson Louise Isaksson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..