Employer Branding
ett modernt begrepp i offentlig verksamhet
Employer brandingEmployee value propositionPublic sectorMunicipalityNew public managementEmployer brandingEmployee value propositionOffentlig verksamhetKommunNew public management
Bakgrund Sedan efterkrigstiden har det skett en ökning av modernaorganisationsidéer. En av dessa idéer är employer branding som utgörvarumärket för företaget som arbetsgivare och som syftar till att lockatill sig och behålla rätt personal. Offentlig verksamhet har börjat arbetamed detta begrepp som en följd av new public management menstudier på detta område saknas.Syfte Syftet med studien är att skapa förståelse för de svårigheter som finns iatt utforma ett employer brand i en offentlig verksamhet somkaraktäriseras av new public management-idéer. Vi vill bidra till denföretagsekonomiska diskussionen om employer branding genom attbidra med ett kritiskt förhållningssätt till begreppet inom offentligverksamhet.Metod Studien är hermeneutisk med en abduktiv ansats. Fallstudier haranvänts för att samla in det empiriska materialet. 18 semistruktureradeintervjuer har utförts med personer på Växjö kommun. En observationhar även genomförts.Slutsats I studien framkom det tre delar som skapar svårigheter för denoffentlig verksamhet i employer branding-arbetet. Dessa är de vittskilda yrkeskategorierna i verksamheten, den decentraliseradeorganisationen samt kompetensbristen kring employer branding ioffentlig verksamhet.