Sök:

Emotioner i spel

Hur emotioner påverkar spelupplevelsen

Gör emotioner en spelupplevelse bättre? Jämfört med äldre narrativa medier såsom film och skönlitteratur är spelbranschen ung och anses på många sätt vara mindre sofistikerad ifråga om emotionellt djup. Spel har, till skillnad från film där emotioner väcks genom empati med karaktärer, ofta ett förstapersonsperspektiv vilket gör det lättare att förbättra spelupplevelsen genom att väcka emotioner hos spelaren direkt. I detta arbete syftar emotioner på de av djupare slag som traditionellt sett varit sällsynta inom spel då dessa ofta är primärt gameplaydrivna. Verktyg för att förändra ett spel till att bättre väcka emotioner existerar i form av sätt att skriva vilket gör karaktärer, handling och dialograder djupare och mer intressanta. För att testa om detta verkligen gör en spelupplevelse bättre framställs två versioner av ett spel, en version med grundläggande dialog och en där dessa verktyg applicerats. I övrigt är spelen identiska. Därefter testas spelen på en försöksgrupp och spelupplevelsen mäts. En analys av mätningarna visar att försökspersonerna över lag hade en bättre spelupplevelse av spelet som hade bearbetats med hjälp av verktygen jämfört med gruppen som fick spela den enkla versionen.

Författare

Peter Axelsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..